מהבלוג

קרן תבור

קרן תבור היא הקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה. קרן זו החלה לפעול בשלהי שנת 2003, כאשר החברה שזכתה במכרז של משרד התמ"ת להפעלתה הייתה חברת 'תבור כלכלה ופיננסים' בבעלות מיכאל תבור, וכך השתרש השם קרן תבור. כיום מפעילה את הקרן בנוסף לתבור גם חברה מתחרה, BDI coface.


לאורך השנים קיים גידול בהיקפי הפעילות של הקרן, כאשר נכון לסוף הרבעון השני של שנת 2013 אושרו במסגרתה הלוואות ללמעלה מ- 7,000 עסקים ובהיקף של קרוב ל- 3 מיליארד שקלים.
הקרן בערבות מדינה היא הקרן הגדולה ביותר אשר מסייעת לעסקים בישראל. בניגוד לקרנות של הסוכנות היהודית וקרנות פרטיות ובנקאיות, אשר פועלות מעניקות סיוע לעסקים שעונים על קריטריונים מסוימים: מיקום גיאוגרפי (עדיפות לעסקים בגליל ובנגב), מגזרים מסוימים (עולים חדשים, בני מיעוטים וכד') או למטרות מסוימות (ייצוא, כלכלה ירוקה) – הקרן בערבות מדינה מסייעת לכל סוגי העסקים מכל אזורי הארץ ולמטרות מגוונות. למעשה, תנאי הסף היחידים של הקרן הם מחזור מכירות שנתי הנמוך מ- 100 מיליון שקל והיעדר הגבלה או עיקולים בבנקים.
זאת ועוד, הקרן מעניקה סיוע גם ליזמים אשר מעוניינים לפתוח מסעדה או בית קפה, עסק בתחום השיפוצים, מוסך או עסק בתחום אחר שסובל ממוניטין מועט ולכן מתקשה בקבלת סיוע מן המערכת הבנקאית.
ניתן להגיש בקשות לקרן באופן עצמאי וללא סיוע יועצים. חשוב לדעת: שיעור האישורים הכללי בקרן עומד על כ- 45%. ליזמים שמגישים בקשה באופן עצמאי תאושר הלוואה בסיכוי של 30%, בעוד הכנת הבקשה על ידי יועץ מקצועי תכפיל את הסיכויים לכדי 60%, ואצל חברות מסוימות אף מעבר לזה. חשוב לדעת שגם אישור בקשה הוא לא תמיד מספיק, מאחר ולעתים מאשרת הקרן רק סכום חלקי מן ההלוואה המבוקשת, וגם בנושא זה יועץ מקצועי ישפר את הסיכויים.
עם זאת, חשוב להבין כי אין יועצים-קוסמים וכי מי שמבטיח שישיג את ההלוואה ב- 100% או שטוען כי סיכויי ההצלחה שלו עומדים על למעלה מ- 90% - פשוט אינו דובר אמת ומומלץ להיזהר ממנו.

נכתב על ידי כלכלן שעבד בקרן במשך 3 שנים

הגשת בקשה לקרן תבור
הגשת בקשה לקרן לעסקים קטנים כרוכה באיסוף מספר מסמכים, חתימה על 3 תצהירים והכנת תכנית עסקית לפי הפורמט של הקרן. מה הם התנאים ואיך זה עובד:
מי יכול להגיש בקשה לקרן תבור? שני התנאים שבהם חייב כל עסק לעמוד אם ברצונו להגיש בקשה לקרן : חשבונו של העסק בבנק אינו מוגבל; והכנסותיו בשנה החולפת לא עברו את 100 מיליון השקלים. אי עמידה באחד מתנאים אלו תביא לדחיית הבקשה על הסף ללא כל בדיקה. קיימים מספר תחומי פעילות אשר זכאים להגיש בקשה אל הקרן, אך סיכוייהם לקבלת הלוואה שואפים ל- 0: תחום היהלומים, יזמות נדל"ן וחברות סטארט אפ.
מהן מטרות ההלוואה של קרן תבור? את בקשת ההלוואה אפשר להגיש למגוון מטרות, כאשר החלוקה מבוצעת ל- 3 מסלולים עיקריים:
הון חוזר – הלוואה למימון הפעילות השוטפת של העסק וגישור על פערי תזרים. מסלול זה כולל בקשות לרכישת מלאי, מימון ייבוא, שיווק ופרסום, גיוס עובד, טיסה לתערוכות וכנסים, החלפת אשראי (ברמה מסוימת) ומטרות נוספות אשר מהוות חלק מפעילותה השוטפת של החברה.
כשני שלישים מן ההלוואות בקרן ניתנות במסלול זה, אך בהגשה במסלול זה יש לנמק היטב את הצרכים של העסק ולהוכיח כי לא מדובר בעסק מפסיד שבא לכסות הפסדים, אלא עסק עם מצוקה תזרימית אמיתית.
השקעה – הלוואה לפיתוח עסק קיים. מסלול זה כולל בקשות לשיפוץ/הרחבת העסק, פתיחת סניף נוסף, רכישת מכונות או רכוש קבוע אחר וכד'.
חשוב לדעת כי במסלול זה קיימת השתתפות מצד החברה, כאשר הקרן מממנת עד 80% מתכנית ההשקעות הצפויה. כך, במידה ומבקשים לרכוש מכונה ב- 100 אלף ש"ח, אז הקרן תאשר הלוואה בגובה 80 אלף ש"ח ותעביר אותה אל העסק רק לאחר שקיבלה מסמך המאשר כי בעל החברה השקיע מהונו העצמי 20 אלף ש"ח נוספים או יותר.
עסקים בהקמה – מסלול אשר מיועד להקמת פעילות חדשה, כפי שהדבר מוגדר על ידי הקרן. עסק בהקמה מוגדר בין השאר כעוסק פטור אשר מגדיל את הפעילות ומשנה את מעמד העסק לעוסק מורשה.
כמה זמן לוקח התהליך? מספר ימים מהגשת המסמכים הנדרשים אל הקרן יוצר אחד מכלכלני הקרן קשר ומתאם פגישה עם היזם בבית העסק. במהלך פגישה זו נשאלות מגוון שאלות אודות העסק, בעליו ומטרות ההלוואה המבוקשת. יש להתכונן לפגישה היטב, שכן זו ההזדמנות היחידה של היזם "לספר את גרסתו" ולהרשים את נציגי הקרן, ולכן משקלה הוא רב.
בהמשך מועברת המלצה אל מנהלי הקרן. במידה והמלצת הכלכלן הבודק והכלכלנים של הקרן היא שלילית – היזם מקבל מכתב המנמק את ההחלטה. במידה וההמלצה היא חיובית, מועברת הבקשה אל סניף הבנק עליו סוכם ובהמשך גם אל וועדת האשראי, הכוללת את נציג הקרן, נציג הבנק ונציג המדינה.

פיתוח עסקי
מדובר בביטוי שנשמע בכל מקום לאחרונה. מה המשמעות שלו? מסתבר שאף אחד לא באמת סגור על התשובה לשאלה זו. גם אנשים מהתחום, אשר נשאלים על מהות תפקידם, נותנים מגוון תשובות, ביניהן: "הגדלת המכירות", "שיתופי פעולה", יחסי ציבור", "יצירת חשיפה" ועוד.
כל התשובות שופכות אור על המושג, ובכל זאת, נראה שיש מקום לחדד את הפירוש והמשמעות של צמד המילים השגור הזה.
הגדרת המושג לפי מגזין "פורבס" המפורסם מנוסחת כך: פיתוח עסקי הוא יצירת ערך לארגון לטווח הארוך – מלקוחות, שווקים ומערכות יחסים. גם הגדרה זו היא אקדמית משהו בניסוחה, ומותירה סימני שאלה סביב המושג.
אם כך, נסביר: הערך עליו מדובר מתייחס לצמיחת העסק לאורך זמן, תוך זיהוי וניצול הזדמנויות שנקרות לאורך הדרך. צמיחת העסק באה לידי ביטוי לא רק במכירות ובתזרים מזומנים, אלא גם במוניטין חיובי שנצבר.
כאשר מדובר על לקוחות, הכוונה היא להגדלת מאגר הלקוחות, על ידי ביצוע פעולות שיווקיות, כגון דיוור וקידום מוצרים קיימים וחדשים, כנסים, שיפור שירות הלקוחות לצרכיהם של סוגי הלקוחות השונים, וטיפוח הלקוחות המובילים והעיקריים של העסק. התוצאה של פעולות אלה היא הגדלת המכירות לאורך זמן, בניגוד לגל עונתי חולף אשר מביא להגדלת המכירות לזמן קצר ומבלי שאנו השקענו משאבים.
הכניסה לשווקים חדשים היא ללא ספק מלאכתם של אנשי פיתוח עסקי, גם אם החברה לא משנה את מוצריה. למשל: כניסתה של חברת תמי4 לשוק הפרטי. החברה, אשר מספקת ברי מים מזה 20 שנה ופנתה בעיקר לשוק העסקי, זיהתה פוטנציאל גם בשוק הפרטי, אשר עד לא מזמן קנה שישיות של בקבוקי פלסטיק ואף שתה מי ברז רחמנא ליצלן. לשם כך גובשה אסטרטגיה והחלה פעילות של החדרת המותג לשוק הפרטי. מדובר במהלך שהצליח בסופו של דבר, שכן היום חברות המים המינרלים המתחרות בתמי4 נמצאות במשבר עמוק.
המרכיב השלישי עליו מבוסס הפיתוח העסקי הוא מערכות יחסים עם הגורמים הסובבים את העסק. כל עסק מבוסס על יחסיו עם ספקים, לקוחות, עובדים, חברות שמעניקות שירותים משלימים, תקשורת מקומית ואף מתחרים – עם כל אלה יש לבנות יחסים בריאים המבוססים על אמינות, לנהל אותם ולמנף אותם לשיתופי פעולה פוריים.
למשל, משרד עורכי דין המתמחה בדיני חוזים ומעוניין להרחיב את פעילותו, יקשור קשרים ויקיים מערכות יחסים עם רואי חשבון, עם סוכני נדל"ן, עם עורכי דין נוספים אשר מתמחים בתחומים שונים ועם נותני שירותים נוספים, אשר סביר שגם אליהם מגיעים לקוחות שיהיו זקוקים לשירותיהם. שיתוף הפעולה יבוא לידי ביטוי בהפניה הדדית של לקוחות, חשיפה באתר האינטרנט של משתף הפעולה, העברת תכנים וידע בין הצדדים וערבות הדדית כללית.

בניית עסק ב- 10 צעדים
חלומם של שכירים רבים הוא הקמה של עסק. חלקם כבר מגלגלים את הרעיון ומדמיינים כיצד יעוצב המקום, בין אם מדובר בחנות ובין אם מדובר בבית קפה קטן, וחלקם רק יודעים שהם רוצים לפתוח עסק, לא משנה איזה – כי נמאס להם לעבוד כל יום 10-12 שעות, ובעצם - מה יותר טוב מלהיות הבוס של עצמך.
הנה 10 צעדים שיעזרו לך להחליט אם העסק שברצונך להקים הוא כלכלי ובמידה וכן – איך ממשיכים משם:
בנה תכנית עסקית – על מנת להבין מה הן המטרות, מה היעדים וכמה כסף נדרש חייבים לעבור בשלב זה. התכנית העסקית היא הרצת העסק על יבש, כי לאחר מכן כל טעות ותכנון לקוי יעלו כסף רב.
קבל יעוץ וליווי מתאים – אפילו קורס בסיסי באחד ממרכזי מט"י הפזורים ברחב הארץ יכול להוות התחלה מבחינה זו, שכן קיימים עניינים טכניים שעל כל בעל עסק לדעת עוד לפני שהוא יוצא למכור: התנהלות מול בנקים, מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי למשל.
בחר מיקום – אם מדובר בחנות או בית קפה אשר פונים ללקוחות מאזור גיאוגרפי מסוים, יש לבחור אותו בקפידה, ולא לפי המקומות שפנויים.
מימון הפעילות – לאחר שחישבת כמה כסף צריך להקמה ותפעול העסק, יש לגייס את המימון הדרוש: בנקים, משקיעים, קרנות ממשלתיות ומקורות עצמיים – אלה האפשרויות העיקריות.
בחר מעמד משפטי – עוסק פטור, שותפות, עוסק מורשה וחברה בע"מ הם מעמדים משפטיים של עסק כאשר לכל אחד יתרונות וחסרונות – מבחינת שיעור המס, עלויות שוטפות והתנהלות כללית.
רישום העסק – יש להקים את העסק במע"מ, ביטוח לאומי, מס הכנסה ובמידה ומדובר בחברה בע"מ, גם ברשם החברות.
השג את האישורים המתאימים להפעלת העסק – אישורי עיריה, אישור מכבי אש, אישור משטרה או תעודות מקצועיות – כל עסק נדרש לאישורים כאלה או אחרים על מנת לפעול באופן חוקי ותקין. יש להשיג אותם עוד לפני הקמת הפעילות.
הכר את החוקים – בין אם מדובר בחוקי העסקה של עובדים, תקנות הקשורות לציוד והמלאי אותו אתה מוכר או זכויות וחובות כלפי לקוחות וספקים בתחום הפעילות, יש להכיר את החוקים ולדבוק בהם, כדי לא להיות מופתע בעתיד.
הנח בסיס שיווקי – אתר אינטרנט, ברושור, כרטיסי ביקור ומתנות ממותגות ללקוחות פוטנציאליים – כל אלה נדרשים כבר ביום הראשון לפעילות, כאשר יוצאים להיפגש עם לקוחות ולמכור להם את שירותינו.
למכור, למכור ולמכור – גיוס לקוחות חדשים ולא פחות חשוב - שימור שלהם - הוא המפתח להישרדות העסק והתפתחותו בעתיד.

כל אחת מהנקודות הנ"ל היא חשובה ביותר, אך הקמת העסק באופן נכון דורשת התייחסות מעמיקה לכל נקודה ונקודה. רשת האינטרנט מהווה מקור נהדר לשאוב מידע – אם כללי לגבי הקמת עסקים ואם ספציפי לגבי חוקים ותקנות מן הרשויות.

(*)
הכנס שם פרטי ומשפחה

(*)
הכנס כתובת אימייל

(*)
הכנס מס׳ טלפון

(*)
אנא הכנס מהות השרות המבוקש

(*)
מספר שגוי

Invalid Input

© 2016 Or-Star LTD All Rights Reserved